de reis en de eerste dag in Oekraine - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Jongerenreis - WaarBenJij.nu de reis en de eerste dag in Oekraine - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Jongerenreis - WaarBenJij.nu

de reis en de eerste dag in Oekraine

Door: monique, klaas, pieter

Blijf op de hoogte en volg Jongerenreis

15 Juli 2014 | Nederland, Wageningen

Dag 1:
Uitgeslapen en minder uitgeslapen vertrekken we dan met 2 busjes richting Krakau. De rit door Duitsland verloopt voorspoedig; kilometers vreten op de snelweg en af en toe een snelle pitstop voor tanken en plassen. Om de rit door te komen wordt er druk geloomed, muziek geluisterd, spelletjes gespeeld en geslapen.
Onderweg zijn de avonturen schaars maar wel heftig: een paar keer worden we ingehaald terwijl we zelf al op de meest linkse baan rijden, en even verderop krijgen we onze eigen zondvloed op ons dak. Gelukkig duurde het minder lang dan die keer met Noach en co, en na een half uurtje was het zweterige weertje van voor de bui al weer terug. Even later herhaalde het hele ritueel zich nog eens.
Toch hebben we deze eerste dag al zo'n 1200 kilometers afgelegd. De beloning was er ook naar: een hostel dat er van buiten nogal pauper uitzag, maar de kamers waren perfect. Na lozing van het grootste deel van de bagage zijn we nog even Krakau ingelopen, op zoek naar iets te eten. Rond half 10 zaten we dan eindelijk allemaal te eten, behalve Klaas W en Eva, want die kregen hun eten pas een half uurtje later. ^^
Daarna zijn we verder getrokken, het bruisende centrum van Krakau in. Tot onze verrassing een prachtige stad, met fonteinen, koetsen en een heerlijk sfeertje. De uitnodiging voor de nachtclub hebben we maar afgeslagen, om eindelijk ons eigen bed op te zoeken.

Hartelijke groet,
Monique

Dag 2
De volgende dag stonden we allemaal om 8 uur bepakt en bezakt beneden. Ontbijt kregen we in de auto. Deze tweede dag hebben we vooral over 2-baans wegen gereden, in de stromende regen. De keren dat we iets van het landschap konden zien, was het prachtig, de rest zien we wel op de terugweg.
Rond 4 stonden we aan de Oekraïense grens. De geweren zagen er indrukwekkend uit, maar we waren er verrassend snel voorbij. Rond half 5 waren we aan de andere kant. Na een laatste pauze hebben we onze laatste etappe afgelegd. Lang was het niet meer, wel hobbelig. Oekraïense wegenbouwers halen hun inspiratie uit het oppervlak van de maan.
De schaarse fietsers hier trekken zich nergens iets van aan, je komt ze ook langs 4-baans snelwegen tegen. Ook leuk: van die mensen die 1000 potten jam, en vruchtensap in een auto laden en op de vluchtstrook gaan verkopen.

“Stadscentrum Svalyava”, de bestemming die we in de tomtom hadden ingevoerd, bleek niet heel centraal te liggen. Pastor gebeld, teruggereden naar het centrum, even gewacht en jawel hoor, Slavik komt in z'n eigen witte busje om ons de weg te wijzen. Binnen de kortste keren waren de tassen uitgeladen en zaten we aan ons eerste echt Oekraïense maal.
Na de maaltijd heeft iedereen iets bedacht om te zeggen als er om een getuigenis gevraagd wordt. Dit heeft de gesprekken een stuk diverser gemaakt. Het ouderwetse ouwehoeren werd nu afgewisseld met serieuze, persoonlijke en soms ook roerende gesprekken. Uiteraard was dit ook weer niet de hele avond vol te houden, dus tegen de tijd dat we dit schrijven hebben we ook alweer heel wat vieze grappen stoeipartijen en lachbuien achter de rug.
Tijd om te slapen dus.

Oh wacht, nog een mededeling op verzoek: Matthijs is fantastisch.

Gegroet,
Klaas

Dag 3
om half 9 werden we wakker gemaakt voor het ontbijt.
Klaas kwam ons lekker wakker maken.
Om 9 uur stond ons ontbijt klaar om opgegeten te worden.
Ze hadden komkommer, tomaat, kaas en lekkere worst op broodjes.
Na het eten werden we door de pastoor slavik rondgeleid door de nieuwe kerk.
Het was een heel groot mooi huis met een mooie kerk.
Nadat we klaar waren met kijken gingen we weer terug naar ons hotel.
Jochem en klaas w hadden een leuk watergevecht =)
om 1 uur kwam de pastoor slavik en begon de kerk.
Slavik had voor ons de preek in het nederlands uitgeprint dat was erg fijn.
Na de preek en wat liederen ging monique naar voren om belijdenis te doen (EDIT: om de gemeente te groeten ;) ).
Na de kerkdienst gingen we eten met de familie van de pastoor.
als voorgerecht kregen we lekker groentesoep met noedels en wortels daarna kregen we rijst ingewikkeld in kool en als toetje kregen we lekkere koekjes.
Na het eten gingen we vollyballen met de zoon van de pastoor dat was erg leuk.
Allen ik gooide de bal in de boom dus klom ik in de boom en haalde de boom eruit dat was erg grappig.
Om 4 uur gingen we met ze'n allen naar een jeugdzorghuis met 19 kinderen.
We werden hartelijk ontvangt door hele lieve kinderen.
We gingen spelen met de kinderen ; voetballen, haren vlechten, schommelen,
opdrukken, tikkertje, touwtje springen en nog veel meer.
Na ongeveer 2 uur met de kinderen hebben gespeeld gingen we weer naar ons hotel.

Groetjes Pieter

• 15 Juli 2014 - 16:26

Dick Laan:

O, wat herkenbaar! Die wegen in Oekraïne, de fietsers langs de weg. Advies van mij als ervaren Oekraïne reiziger: ga niet 's avonds in het donker rijden. Erg gevaarlijk gezien het gedrag op de weg van de oekries. Vrijdag vertrekken we met een SOL4U team naar Rivne, voor de zesde keer. Geniet van de gastvrijheid van de oekrainers! En Gods zegen bij jullie werk daar!

• 15 Juli 2014 - 18:44

Matthea:

Wat een geweldige ervaringen, wat mooi dat jullie zo met elkaar en voor anderen tot zegen mogen zijn, geniet van alles en heb het goed, lieve groet,

• 16 Juli 2014 - 11:26

Pauline Van Norel:

Leuk om jullie verslagen te lezen! Geniet van alle ervaringen.

• 16 Juli 2014 - 12:36

Jacobien:

Lieve mensen, mooi om jullie ervaringen te lezen. Leuk om ook de foto's te zien zo heb je toch een beetje beeld van hoe het daar is.
    Paps en Jaap-Jan even speciaal voor jullie; jullie zijn kanjers!!!!
    En voor Jasmine, ik heb de wc-bril-afdek-doekjes gevonden hoor bij de Aldi haha wil ze nog wel even opsturen;)

• 16 Juli 2014 - 15:08

Albert Balk:

Leuk om te lezen, die verslagen. Geniet van deze prachtige reis en van alle ontmoetingen.

• 18 Juli 2014 - 16:10

Thera:

Fijne tijd samen,leuk om mee te kunnen lezen.

• 18 Juli 2014 - 18:54

Edgar Meijers:

Wat een mooie verhalen, wat zal dit een indruk op jullie maken wat jullie allemaal meemaken. Geniet ervan !!!!!