dag 4,5,6 - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van Jongerenreis - WaarBenJij.nu dag 4,5,6 - Reisverslag uit Svalyava, Oekraïne van Jongerenreis - WaarBenJij.nu

dag 4,5,6

Door: Monique Eva, Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Jongerenreis

17 Juli 2014 | Oekraïne, Svalyava

VERVOLG DAG 3_13 JULI
In de avond zijn we naar een voetbalveldje in de buurt gegaan. Daar hebben we voetbal gespeeld met de lokale jongens. Het was een gezellig potje voetbal. Volgens Slavik, onze pastor, zijn dit soort activiteiten goed om relatie te bouwen en een goede 'promo voor de kerk'. Hier staan wij helemaal achter. Om 21u zijn we weer huiswaarts gegaan om ons eigen programma verder te draaien. Mark en Willem hadden een studie voorbereid over 'op God vertrouwen'. Daarna zijn we in kleine groepjes uiteen gegaan om er verder over door te praten, de dag door te nemen en in gebed de dag af te sluiten. Na de gebruikelijke energiebommetjes en stoeipartijen ligt iedereen weer moe maar voldaan in bed.

DAG 4_MAANDAG 14 JULI
Na een heerlijk ontbijt met brood, warme worstjes en salade, hebben we ons klaargemaakt voor een dagje uit. We slaan nog wat liters water en fruit in voordat we gaan. Vooral de watermeloenen zijn spotgoedkoop. De lokale winkel heeft de omzet van de dag en kan zijn watervoorraad meteen weer aanvullen.
We vertrekken richting Mukachave om Sjandor te ontmoeten; een zendeling. Hij is onze gids voor vandaag. Eerst neemt hij ons mee naar een kasteel in de buurt. Dit kasteel was de enige plek die niet ingenomen was tijdens de bezetting door de Turken. Het was een mooie plek om rond te lopen, te dwalen en te verdwalen. We hebben ons daar goed vermaakt. Van de wijnkelders tot aan het museum tot aan de balustrade.
Daarna zijn we neergestreken bij een pizzeria. Het was heerlijk. Daarna hebben we Mukachave verkend. Het is een mooie stad met koloniale kleurrijke gebouwen. De overdekte markt hebben we onveilig gemaakt. Ze hadden daar kleurrijke kruiden liggen, een kraam vol met koffiebonen vanuit verschillende landen en stukken vlees die vers geslacht te drogen hangen.
Van binnen hebben we een orthodoxe kerk bekeken.
De temperaturen zijn zeer zomers. Goed smeren en veel water drinken zijn belangrijke ingrediënten op een dag. Op zo'n dag kan dan een frisse duik in de rivier ook zeker niet ontbreken. Zoals het goede Nederlanders betaamd zijn we fanatiek aan de slag gegaan met het bouwen van een dam. Klaas J. heeft het spel van de kinders wreed verstoord door een ieder weer aan te manen zich om te kleden. Het was namelijk ondertussen al weer half zeven, ofwel etenstijd.
Na een late avondmaaltijd, was er weer het gebruikelijke doorspreken van de dag met Slavik voor de volgende dag. De meesten waren na een dagje stad en zon goed gaar, dus vlot het bed in vandaag. Eens kijken wat de dag morgen brengt!

DAG 5_DINSDAG 15 JULI
Vandaag weer een nieuwe dag. 9:15 staan de eerste bij Slavik op de stoep op samen met hem speelgoed te kopen voor de kids van het weeshuis waar we zo naar toe gaan. Met gevulde tassen en handen gaan we 10u lopend naar het weeshuis. Er leven daar zo rond de 70 kids. Baby's en kids tot 3 jaar. Er zijn verschillende redenen waarom de kids daar zitten. Soms kunnen ouders het niet op brengen om voor hun kind te zorgen en soms willen ouders het kind niet, met name als het een beperking heeft. We hebben daar een aantal kinderen gezien die eruit zagen alsof ze een beperking hadden. Sommigen van de kinderen hebben nog contact met de ouders die af en toe op bezoek komen. We hebben met de oudste kinderen kennis gemaakt. Terwijl wij stonden te wachten, kwamen ze naar buiten. Sommigen liepen direct op onze jongeren af voor een knuffel of omhelzing. Anderen kwamen er wat meer timide achteraan. Ook het plezier en glimlachen op de gezichten van de Nederlandse jongeren was goud waard. Een ieder vermaakte zich en de kids hadden de grootste lol met het net gekochte speelgoed. Het is leuk om zo iets relatief eenvoudigs een ander een plezier te doen.
Na de lunch was het afwachten totdat Slavik kwam. Het was relaxed om wat onszelf te kunnen doen. Aan de andere kant is de groep er ook klaar voor om flink aan de slag te gaan. Tot nu toe laat dat nog een beetje op zich wachten. De kerk is nog niet af maar het geld of expertise ontbreekt om verder te gaan. We willen hiervoor bidden en met Slavik erover hebben.
In de middag gingen we naar de winkel om verf spullen te halen om het hek van het hostel te schilderen. Je ziet dat de mensen het heel interessant vinden dat we er zijn. Soms kunnen ze ontzettend lachen om ons doen. We doen soms ook wel een beetje heel raar moet ik zeggen ;p Ze vinden het ook grappig als wij Oekraïens proberen te praten.
Na het winkelen is er een deel van de groep gaan schilderen en een ander gedeelte heeft verder nagedacht hoe we van nut en van betekenis kunnen zijn in Svalyava. Dit hebben we gedaan door te bidden. We wouden alleen Gods plan gebruiken. Het was echt super gaaf hoe we met vier verschillende kerken baden. We gingen op de grond liggen/zitten bidden, zingen en God eren. We hebben God daarin echt ervaren. Er zijn verschillende ideeën uitgekomen. Maar het hoofdidee is om een kinderfeest te organiseren voor kinderen in de buurt. Dit plan en sommige andere willen we morgen aan Slavik presenteren.
Na het avondeten hadden we stille tijd en hebben we nagedacht over de Barmhartige samaritaan. We hebben stilgestaan bij de vraag waarom Jezus deze gelijkenis vertelde maar hoe wie onze naaste is en hoe we dat vandaag de dag nog zichtbaar kunnen maken. De Oekraïense mensen zijn onze naasten.
Daarna zijn we met een aantal kerkgangers/lokale mensen, een film wezen kijken. Het was een christelijke film. De film was Engels en Oekraïens gesproken met Engelse ondertiteling. Het was pittig om twee talen door elkaar te horen, maar na een tijdje was je er aangewend en kon je rustig de film kijken. Wat ook echt super grappig was dat Slavik alles had ingesproken. Het klonk heel grappig. Maar wel heel gaaf dat hij dat had gedaan!
Als gewoonlijk gaan we ook in groepjes uiteen om te bidden aan het einde van elke dag. We bespreken de dag, wat we leuk en minder leuk vonden, wat we hopen te gaan doen en persoonlijke dingen. Het is hier echt super gezellig! We genieten van van alles en iedereen.
Maar nu snel naar bed, want iedereen is bek af.

Truste,
Monique & Eva

DAG 6 WOENSDAG 16 JULI
Na een heerlijk nachtje slapen, ging de wekker weer af rond 8:30. Ik vind het nog steeds vroeg, maar het begint langzamerhand te wennen. :) Na een half uurtje klaarmaken gingen we richting de tafels buiten om te gaan ontbijten.
Na het ontbijt kregen we een ochtendprogramma/bijbelstudie door Mathijs, het ging over de terugkomst van Jezus. Daarna gingen we nog napraten en tegen het einde aan kwam Slavik al aanlopen om met ons richting het weeshuis te gaan. Want dat was het eerste punt op onze agenda van deze dag.
We gingen nog een keer naar het weeshuis waar we de dag ervoor ook heen waren geweest. Het was het weeshuis met de kinderen van 0-3 jaar, ik merkte gister dat dit weeshuis vergeleken met het jeugdzorghuis toch wel een hogere moeilijkheidsgraad heeft. Het is namelijk moeilijker om contact te leggen met de kinderen, ze springen van hot naar her, dus het is moeilijk om gewoon even rustig met wat kinderen te spelen. Maar het is wel heel erg leuk! We gingen daar dus vandaag weer naar terug en als ik dan die kinderen dolblij uit het huis zie lopen, dan word ik er zelf ook heel blij van. De kinderen zijn echt ongelooflijk schattig en zo leuk om tijd mee door te brengen!
Na een uurtje gingen we weer weg richting onze verblijfplaats.
Tussen het middageten en het bezoek aan het weeshuis in, kwam Slavik langs zodat een aantal mensen met hem konden praten over de ideeën die ze gister hadden opgedaan tijdens hun denk-sessie. Daar is uitgekomen dat het kinderfeest doorgaat! We geven dus op zaterdag een feest voor kinderen uit de buurt. Superleuk! Anderen gingen tijdens dat gesprek een beetje niks doen, kaarten, etc.
Met dat idee in ons hoofd gingen we na het middageten richting de supermarkt om dingen te gaan kopen voor het kinderfeest -wat trouwens ook een soort van pannenkoekenfeest word (zoals er ook georganiseerd was in Nederland)- en wat algemene dingen. We moesten een beetje doorwerken omdat we om 3 uur weer terug bij onze verblijfplaats moesten zijn, omdat we naar het jeugdzorghuis zouden gaan met Slavik!
Deze keer gingen we naar het jeugdzorghuis waar we al eens een keer naar toe waren geweest. Voordat we daarheen gingen, gingen we eerst nog een keer naar de supermarkt, maar deze keer om speelgoed te kopen voor de kinderen van het jeugdzorghuis.
En toen gingen we weer richting het jeugdzorghuis. En ik had er zin in, want met deze kinderen kan je natuurlijk beter contact maken en een beetje communiceren en het was de vorige keer dat we er heen waren geweest ook erg leuk! Toen we daar aan kwamen gingen we speelgoed uit delen en gezellig met de kinderen spelen. We hadden van alles gekocht. Bellenblaas, ballonnen, voetbaltafels, etc. Ik heb met een jongen een soort van getennist/bal over gegooid en een meisje heeft mijn haar ook prachtig ingevlochten. Ik word hier ook echt superblij van om met die kinderen om te gaan. :) Toen we weer weg moesten, vond ik het toch wel heel erg jammer om weg te gaan. Er werden knuffels gegeven, brohugs, etc. En toen gingen we weer richting onze verblijfplaats.
We hebben daar een beetje gechilled en toen konden we aan tafel gegaan. Ik merk wel dat het eten echt veel beter is dan ik had verwacht! Ik had aardappels, wortels, bieten, gedroogd varkensvet ^^, etc. verwacht, maar het eten is hier echt heel lekker!
Na het eten werd er kaartgespeeld, uitgerust en een blog geschreven. :)
We zouden gaan voetballen na het eten, maar dat ging niet door. In plaats daarvan hebben we een gezellige avond gehad met een aantal vrouwen die langs kwamen. Volgens mij waren het mensen die een van de koks kende.
Daarna zijn we weer in de groepjes gegaan om na te praten over de dag en daarna zijn we ons bed in gedoken! :)
Groetjeees,

Kirsten.

• 17 Juli 2014 - 10:41

Jan Gerrit:

Erg leuk om te lezen, en fijn te weten dat het jullie goed gaat. We zien uit naar jullie volgende blog. Groetjes!

• 17 Juli 2014 - 18:32

Maaike Meijer:

Superleuk om te lezen wat jullie zoal doen. Wat fijn dat jullie wat plezier in het leven van de kinderendaar kunnen brengen. Een hele fijne tijd verder. Gr Maaike

• 17 Juli 2014 - 20:24

Anita Balk:

Gaaf om het te lezen dat jullie het naar je zin hebben en dingen kunnen doen met de kinderen. Ook leuk dat jullie nog wat van het land zien! Veel succes met het feest zaterdag.

Groeten, Anita

• 17 Juli 2014 - 22:11

Mariken Balk:

Voor Kirsten:
    Woow Kirst echt super cool!
    Ben eigenlijk jaloers :)
    Als je wifi hebt of als je de kans hebt stuur je dan een foto van je haar?
    Je hebt tog wel een foto gemaakt he?

Voor de rest:
    Echt heel leuk wat jullie allemaal doen!
    Hebben ze in Oekraine ooit van pannekoeken gehoord?
    Heel awesome!

• 18 Juli 2014 - 08:36

Karlan:

wat fijn dat jullie het zo goed hebben! Gisterochtend belde Jaap Nugteren van de seniorenkring: Hij wilde graag hoe horen hoe het was. Ik heb hem jullie blog doorgestuurd en dat heeft hij bijna in zijn geheel voorgelezen op de seniorenkring! 13 oudere gemeenteleden hebben hier vol intreesse naar geluisterd en daarna voor jullie en de gemeente gebeden

• 18 Juli 2014 - 14:44

Albert Balk:

Ik heb jullie verhalen weer met veel plezier gelezen. Het klinkt als een geweldig gezellige reis, waarin je God, elkaar en andere mensen echt leert kennen. Het is wel heel mooi om te zien dat je met relatief weinig kinderen echt gelukkig kunt maken. Daar kunnen we als mensen in een welvarend land wel wat van leren.

• 18 Juli 2014 - 22:25

Coby Baerends:

Wat een mooie reis en wat een mooie missie.
    Dit is een ervaring voor het leven.
    @ Klaas J.: nog geen ongelukje gehad? ;)
    Nog twee goede en leuke dagen en wel thuis.

• 19 Juli 2014 - 11:22

Matthea:

Diep onder de indruk van jullie verhaal en belevenissen. Hoe groot is God dat Hij ook daar jullie laat zien hoe Hij aanwezig is en wat mooi om te lezen dat jullie dus daar van Zijn Liefde mogen getuigen en uit mogen delen. Wat goed ook om te lezen dat het jullie goed gaat en doet. Geniet nog maar veel van al het goede dat jullie gegeven wordt .
    take care, big hug voor alle kinderen en julliezelf